Vincom - Telelefonia Internetowa
Technologia VoIP
voip - telefonia internetowa
Technologia VoIP
 » Co to jest VoIP?
Protoko³y VoIP » 
 » Kompresja Dzwiêku
 » Standardy VoIP

Protoko³y VOIP

Telefonia internetowa wykorzystuje dwa g³ówne typy protoko³ów. Protoko³y sygnalizacyjne, których zadaniem jest po¶redniczenie w komunikacji dwóch urz±dzeñ VoIP. Drugi typ to protoko³y transportowe, odpowiadaj±ce za przesy³ pakietów g³osowych.

Protoko³y tworz±ce VoIP:

  • Protoko³y IP: SIP, LTP, H.323, SCCP, MGCP, Megaco, IAX, STUN, ENUM, TRIP, SIMPLE, RTP, PINT, SCTP, T.37, T.38, COPS
  • Protoko³y ITU: SS7, ISUP
  • Standardy zwi±zane z ITU: P.1010
  • OSP, PacketCable
Wiêkszo¶æ rozwi±zañ VoIP do transportu pakietów wykorzystuje RTP - protokó³ transportowy dla aplikacji czasu rzeczywistego. W¶ród protoko³ów komunikacyjnych dominuj± H.323 i SIP.

Protokó³ H.323

Protokó³ H.323 to najpopularniejszy standard komunikacyjny dla VoIP. Standaryzacjê H.323 zapocz±tkowano ok. 10 lat temu, natomiast pierwsz± jego wersjê przyjêto w 1996 roku. H.323 nale¿y do serii standardów komunikacyjnych nazywanych H.32x, opisuj±cych po³±czenia multimedialne w ró¿nych typach sieci w³±czaj±c w to ISDN i PSTN. W styczniu 1998 roku zatwierdzono drug± wersjê tego standardu opisuj±c± dodatkowo sposób tworzenia po³±czeñ multimedialnych w sieciach WAN.

SIP

SIP (Session Initiation Protocol) jest protoko³em sygnalizacyjnym, dzia³aj±cym w warstwie aplikacji, s³u¿±cym do ustalania adresów IP oraz numerów portów wykorzystywanych podczas multimedialnych sesji. SIP nie jest protoko³em transportowym (nie s³u¿y do transmisji danych), a same pakiety danych nie s± kierowane t± sam± tras±, co pakiety SIP. Istnieje jednak mechanizm umo¿liwiaj±cy przes³anie zdjêcia, danych z wizytówki lub strony WWW wraz z pakietami sygnalizacyjnymi. Architekturê protoko³u SIP tworz± dodatkowo jeszcze dwa inne protoko³y sygnalizacyjne: Session Description Protocol (SDP) i Session Announcement Protocol (SAP). Rola protoko³u SIP ogranicza siê do sygnalizacji i nie obejmuje przesy³ania danych. Opiera siê on na koncepcji prostej i niezale¿nej warstwy komunikacyjnej, umo¿liwiaj±cej wspó³pracê miêdzy jednostkami internetowymi, z dodatkowymi us³ugami budowanymi nad t± warstw±.